Neve Oy markkinoi tuotteitaan mielestämme harhaanjohtavasti. Verkkosivuillaan se esittää yleisiä ja täsmentämättömiä väitteitä, kuten että
- Lapin herkkä luonto on meille vaalimisen arvoinen asia.
- Uusiutuvista polttoaineista tuotettu Neven Uusiutuva lähilämpö on helppo teko ympäristön puolesta. Uusiutuva lähilämpö on kaukolämmön hiilineutraali lisätuote
- Uusiutuva lähilämpö tuotetaan 100 % uusiutuvilla polttoaineilla, joita ovat esimerkiksi puru, kuori, kutterilastu, energiapuu ja kierrätyspuu. Näin ollen tuotanto on hiilineutraalia ja ympäristöystävällistä.
- Valitsemalla uusiutuvan lähilämmön vähennät asumisestasi syntyviä päästöjä sekä tuet kestävää energiantuotantoa.
“Lapin herkkä luonto on meille vaalimisen arvoinen asia” ei vaikuta uskottavalta väitteeltä, kun sen esittää yritys, joka polttaa lämmöksi Lapin 200-vuotiasta ikimetsää, johon ei edes Stora Enso ole tohtinut kajota alueen suojeluarvojen vuoksi.
Ohessa ruutukaappaus Yle Uutisten jutusta 18.9.2024.
Neve näyttää toimivan vastoin kuluttaja-asiamiehen ympäristömarkkinointiohjeita, joissa sanotaan muun muassa:
- sellaisiin ympäristövaikutuksiin ei pidä vedota, joista on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia
- Tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävät ominaisuudet pitää kertoa selkeästi ja yksiselitteisesti.
- Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää.
- Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, kannattaa kertoa vain tosiasiat.
- Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja voi käyttää vasta, kun on todella perusteellisesti selvittänyt tuotteen koko elinkaaren. – – Tällaisia yleisiä väittämiä voi käyttää vain, jos tuote koko elinkaarensa ajan – ”kehdosta hautaan” – kuormittaa ympäristöä olennaisesti vähemmän kuin muut samaan tuoteryhmään kuuluvat tuotteet. Yleisen ympäristöväittämän tueksi pitää löytyä selvitys, joka koskee tuotteen koko elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.