Neova / Vapo Terra

Vapon markkinointia

Valtionyhtiö Neova on markkinoinut tuotteitaan mielestämme erinäisillä harhaanjohtavilla ympäristöväittämillä. Verkkosivuillaan se luonnehtii puupellettiä “ympäristöystävälliseksi” ja väittää valmistavansa ne “puunjalostuksen sivutuotteista, sahanpurusta ja kutterinlastusta”.

Samansuuntaisia väitteitä löytyy Neovan tytäryhtiön Vapo Terran verkkosivustolta.

Harhaanjohtavina pidämme myös mm. Neovan etusivulta löytyviä sloganeita “Creating Green Growth” ja “Mahdollistamme vihreän kasvun” sekä visuaalista kuvastoa, joka luo mielikuvia vahvasta ympäristövastuusta.

Väite, jonka mukaan Neova valmistaa pellettinsä puunjalostuksen sivutuotteista, vaikuttaa ristiriitaiselta suhteessa siihen, millaista puuta Ei polteta tulevaisuutta -kampanja on löytänyt Neovan ja Lassila & Tikanojan omistaman Laania Oy:n energiapuuterminaaleista Vammalasta, Kiikasta, Mäntsälästä sekä Sallasta. (Oheinen kuva on Sallasta.)

Näistä terminaaleista löytyi kampanjan kuvausreissuilla paljon jykevää ainespuuta, joka olisi soveltunut muunkin kuin energiateollisuuden käyttöön eikä näin ollen täytä “sivutuotteen” määritelmää. Terminaalien puukasoissa oli mm. luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeää haapaa, joka metsäteollisuuden omien sääntöjen mukaan kuuluisi jättää metsään.

Hälyttäviltä vaikuttavat varsinkin Sallan-terminaalista saadut kuvat ja havainnot. Tässä kohteessa polttopinoon on päätynyt keloja, joista joidenkin iäksi paikalla olleet aktivistit olivat laskeneet vuosirenkaista yli 400 vuotta. Valtion omistaman metsäalan asiantuntijayritys Tapion johtava asiantuntija Lauri Saaristo kommentoi Sallan-terminaalista otettuja kuvia Helsingin Sanomissa 25.1.2024 seuraavasti: ”Onhan se hurja ajatella, että lämmön tuottamiseen vuonna 2024 ei yhteiskunnassa nähdä muuta keinoa kuin 400-vuotiaan puun polttaminen.”

Tekstiä muokattu 22.10.2024 klo 16.30 – korjattu energiaterminaalien omistajan nimi Neovasta Laaniaksi.

Neovan mainontaa

Neovan puupellettien markkinoiminen “ympäristöystävällisinä” ei siis useiden tutkimus- ja asiantuntijalähteiden perusteella vastaa todellisuutta, eikä edellä mainittu väite pellettien alkuperästä (“puunjalostuksen sivutuotteet”) näytä pitävän paikkaansa. Neovan sloganin korostamaa “vihreää kasvua” ei mahdollisteta polttamalla ikimetsistä hakattua puuta.

Neova vaikuttaa markkinoinnissaan toimivan vastoin kilpailu- ja kuluttajaviraston ympäristömarkkinointiohjeita, jotka perustuvat mm. kuluttajansuojalain 2 lukuun. Näissä ohjeissa sanotaan muun muassa:

  • sellaisiin ympäristövaikutuksiin ei pidä vedota, joista on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia
  • Tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävät ominaisuudet pitää kertoa selkeästi ja yksiselitteisesti.
  • Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää.
  • Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, kannattaa kertoa vain tosiasiat.
  • Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja voi käyttää vasta, kun on todella perusteellisesti selvittänyt tuotteen koko elinkaaren. – – Tällaisia yleisiä väittämiä voi käyttää vain, jos tuote koko elinkaarensa ajan – ”kehdosta hautaan” – kuormittaa ympäristöä olennaisesti vähemmän kuin muut samaan tuoteryhmään kuuluvat tuotteet. Yleisen ympäristöväittämän tueksi pitää löytyä selvitys, joka koskee tuotteen koko elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.