Inergia

Inarilainen Inergia Lämpö Oy on viime aikona ainakin verkko- ja Facebook-sivuillaan markkinoinut kaukolämpöään “kestävänä” ja “ympäristöystävällisenä”. Yhtiö väittää pitävänsä huolen siitä, että “Lapin ainutlaatuisen luonnon vaaliminen ohjaa toimintaamme nyt ja tulevaisuudessa”. 

Tällaiset väittämät ja kuvat ovat mielestämme ympäripyöreitä ja harhaanjohtavia ottaen huomioon etenkin sen, että Inergia on median tietojen mukaan ostanut poltettavaksi Inarin ikimetsästä hakattua puuta, jota moni muu metsäteollisuuden yritys on välttänyt ostamasta alueen luontoarvojen vuoksi sekä siksi, että hakkuut tuolla alueella heikentävät saamelaisten poronhoidon edellytyksiä.

Mitä “Lapin ainutlaatuisen luonnon vaaliminen” Inergialle merkitsee, kaipaisi mielestämme jonkinlaista selvitystä.

Puu ylipäätään, sen alkuperästä riippumatta, ei ole energialähteenä erityisen ympäristöystävällinen, jos uskomme mieluummin tutkijoita kuin Inergian markkinointia. Tästä lisää Viherpesun UKK:ssa, mm. kohdissa 2–4.

Inergian markkinointia

Inergia on toiminut markkinoinnissaan mielestämme vastoin ainakin seuraavia kuluttaja-asiamiehen ympäristömarkkinointiohjeita

  • “Sellaisiin ympäristövaikutuksiin ei pidä vedota, joista on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia.”
  • Tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävät ominaisuudet pitää kertoa selkeästi ja yksiselitteisesti.
  • Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää.
  • Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, kannattaa kertoa vain tosiasiat.
  • Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja voi käyttää vasta, kun on todella perusteellisesti selvittänyt tuotteen koko elinkaaren. – – Tällaisia yleisiä väittämiä voi käyttää vain, jos tuote koko elinkaarensa ajan – ”kehdosta hautaan” – kuormittaa ympäristöä olennaisesti vähemmän kuin muut samaan tuoteryhmään kuuluvat tuotteet. Yleisen ympäristöväittämän tueksi pitää löytyä selvitys, joka koskee tuotteen koko elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.

Sen jälkeen kun 6.10. annoimme Inergialle palautetta ympäristöväittämistään, sen verkkosivuston etusivulta oli lokakuun puoleen väliin mennessä hävinnyt väitteitä mm. Lapin luonnon vaalimisesta, mutta vielä 18.10. etusivun luontokuvat viestivät hyvästä luontosuhteesta, samoin väitteet “kestävästä” ja “ympäristöystävällisestä” kaukolämmöstä.

Lupaus Lapin luonnon vaalimisesta löytyi yhä ainakin yritysesittelysivulta, josta oheinen kuva. Myös muualta sivustolta löytyy useita perustelemattomia väittämiä, joilla Inergia luo itsestään kuvaa yhtiönä, jolla on syvä kunnioitus Lapin luontoa kohtaan.