Kuopion Energian mainontaa

Kuopion Energia

Kuopion Energia on markkinoinut sähköään ja lämpöään monin tavoin harhaanjohtavilla ympäristöväittämillä. Harhaanjohtavia ovat mielestämme olleet mm. seuraavat väitteet yhtiön verkkosivustolla, Youtube– ja Facebook-mainonnassa sekä Alma-verkoston display-kampanjassa esiintyneet ilmaukset:

  • “Kotikaupunkimme ja sitä ympäröivä luonto on meille kaikille rakas”
  • “Ympäristölle lempeämpää lämpöä”
  • “Tee vuoden ekoteko”
  • “Me Kuopion Energialla kehitämme puhtaampaa paikallista energiantuotantoa – – yhdessä teidän asiakkaidemme kanssa kestävämpiä valintoja tehden.”
  • “Käytämme energiantuotannossamme kotimaisia biopolttoaineita ja turvetta. Paikallisten biopolttoaineiden hyödyntämisellä pyrimme jättämään mahdollisimman pienen hiilijalanjäljen.”
  • “Nykyään jo yli 70 % Haapaniemen voimalaitoksella käytettävästä polttoaineesta on metsäteollisuuden sivutuotteena syntynyttä puuaineksesta koostuvaa biopolttoainetta.”
  • “Bioenergiaa käyttämällä hiilitase voidaan pitää nollassa, jolloin ei synny päästöjä ilmakehään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että polttoaineesta vapautuu energiantuotantoprosessissa saman verran hiilidioksidia ilmaan kuin toisaalla sitoutuu kasvillisuuteen, maaperään ja vesistöihin.”
  • “Sinussa ja minussa, meissä yhdessä on voima luoda hyvää ympärillemme. Kuopion Energia kehittää puhtaampaa paikallista energiantuotantoa. Teemme kanssasi kestäviä valintoja, joita ohjaavat sydän ja järki.”

Yhtiö kertoo verkkosivuillaan, että “yli 70 % Kuopion Energian tuottamasta sähköstä ja lämmöstä tehdään uusiutuvilla, lähialueilta hankituilla biopolttoaineilla.” Yhtiön myymää sähköä ja lämpöä ei tällä perusteella voi pitää erityisen puhtaana, kestävänä tai ympäristölle lempeänä.

Lisäksi, Kuopion Energian mukaan “polttoaineesta vapautuu energiantuotantoprosessissa saman verran hiilidioksidia ilmaan kuin toisaalla sitoutuu kasvillisuuteen, maaperään ja vesistöihin.” Lukijalle jää epäselväksi, missä “toisaalla” tämä sitoutuminen tapahtuu ja mihin tietolähteeseen perustuu se oletus, että hiiidioksidin sitoutumisen määrä jossain “toisaalla” on sama kuin tuotantoprosessissa vapautuvan CO2:n määrä.

Viherpesun UKK -dokumentissa on perusteltu, mikä on mielestämme pielessä Kuopion Energian yleisissä, täsmentämättömissä ympäristölausunnoissa (kohta 1) väitteissä bioenergian päästöttömyydestä (kohta 2), hiilitaseväitteissä (kohta 4) ja kenties siinäkin väitteessä, jonka mukaan yhtiön käyttämä puupolttoaine tulee metsäteollisuuden sivuvirroista (kohta 9).

Mitä yhtiön mainitsemaan turpeeseen tulee, IPCC luokittelee sen päästöt samaan luokkaan fossiilisten polttoaineiden kanssa. Suomessa turpeen energiakäytöstä aiheutuu tuotettua energiayksikköä kohti noin 12 prosenttia korkeammat hiilidioksidipäästöt kuin kivihiilestä. Turve aiheutti noin 8,5 prosenttia Suomen energiatuotannon kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2023. (ks. esim. https://www.sll.fi/mita-me-teemme/suot/nain-toimimme/turve/ )

Saimme Kuopion Energialta lokakuussa 2024 vastauksen viestiimme, jossa erittelimme harhaanjohtavina pitämämme markkinointisisällöt ja pyysimme perustelemaan tai poistamaan ne. Yhtiön johtoon kuuluva henkilö muun muassa kertoi yhtiön tavoitteista luopua turpeen polttamisesta ja muustakin polttamiseen perustuvasta energiantuotannosta 2030-luvulla.

Kuopion Energian hiilineutraaliusväittämiä hän perusteli sillä, että ne “perustuvat päästökaupan pelisääntöihin”, joiden mukaan “puun polttoa ei lasketa päästöä aiheuttavaksi”.

Ongelma on mielestämme tuon perustelun puuttuminen yhtiön hiilineutraaliusväittämien yhteydestä. Kuluttajan on mahdotonta arvioida tuotteen todellisia ympäristövaikutuksia, kun tuotetta väitetään esim. hiilineutraaliksi ja jätetään kertomatta, että väite ei perustukaan tuotannon todellisiin päästöihin vaan siihen EU-direktiivin sanelemaan laskutapaan, jonka perusteella päästöt vain merkitään ikään kuin toiseen sarakkeeseen. Tästä lisää Yleisimmät ympäristöväittämät -dokumentin kohdassa 4.

Kuopion Energia markkinoi myös YouTubessa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on julkaissut ympäristömarkkinointia koskevan ohjeistuksen, joka perustuu mm. kuluttajansuojalain 2 lukuun. Tässä ohjeistossa on useita kohtia, joita Kuopion Energia ei tulkintamme mukaan ole noudattanut:

  • Tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävät ominaisuudet pitää kertoa selkeästi ja yksiselitteisesti.
  • Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää.
  • Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, kannattaa kertoa vain tosiasiat.
  • Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja voi käyttää vasta, kun on todella perusteellisesti selvittänyt tuotteen koko elinkaaren. – – Tällaisia yleisiä väittämiä voi käyttää vain, jos tuote koko elinkaarensa ajan – ”kehdosta hautaan” – kuormittaa ympäristöä olennaisesti vähemmän kuin muut samaan tuoteryhmään kuuluvat tuotteet. Yleisen ympäristöväittämän tueksi pitää löytyä selvitys, joka koskee tuotteen koko elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.
  • Sellaisiin ympäristövaikutuksiin ei pidä vedota, joista on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia.