Oulun Energia sanoo verkkosivuillaan muun muassa, että “Onni on 100 % hiilineutraali kaukolämpöratkaisu, josta tulevatkin sukupolvet voivat olla ylpeitä. Onni on tuotettu kokonaan uusiutuvilla sekä niihin rinnastettavilla energialähteillä. Valitsemalla Onni-kaukolämmön vähennät asumisestasi syntyviä päästöjä parhaimmillaan jopa 60 %.”
(Mitä ovat “uusiutuviin rinnastettavat energialähteet”, se ei tekstistä selviä.)
Myös Facebookissa, Instagramissa ja sanomalehti Kalevassa julkaisemissaan mainoksissa Oulun Energia on kuvaillut kaukolämpöään mm. ympäristöystävälliseksi, hiilineutraaliksi sekä “entistä ekologisemmaksi” ja sanonut kiinteistöjen lämpiävän sillä “luontoa kunnioittaen”.
Kalevan advertoriaalissa eli uutisjutulta näyttävässä mainoksessa sana hiilineutraali esiintyy eri taivutusmuodoissa ja johdoksissa 25 kertaa ja sana vastuullisuus niin ikään melko monesti.
Hiilineutraalius- ja muita väittämää kyseenalaistamme Yleisimmät väitteet -sivulla kohdissa 1–4.
Myös tapa, jolla yhtiö on ainakin verkkosivuillaan ja Kalevan mainoksessa viitannut energiaviraston alkuperätakuuseen on mielestämme harhaanjohtava. Verkkosivuillaan lukee: “Mistä tiedän, että Onni on hiilineutraalia? Oulun Energian hiilineutraali kaukolämpö – Onni on 1.7.2022 alkaen alkuperätakuilla todennettua lämpöä. Alkuperätakuulain mukaisesti Energiavirasto toimii lämmityksen ja jäähdytyksen alkuperätakuurekisterin ylläpitäjänä ja toteutumista valvovana viranomaisena.”
Kalevan advertoriaalissa yhtiö antaa ymmärtää, että alkuperätakuu todistaisi kaukolämpönsä hiilineutraaliuden. Siinä sanotaan mm. että “Oulun Energian hiilineutraali kaukolämpö on alkuperätodennettua. Oulun Energian hiilineutraalin kaukolämmön alkuperän varmistaa vuosittain puolueeton tilintarkastaja, joka tuottaa siitä julkisen varmennusraportin. Hiilineutraalia kaukolämpöä myydään enimmillään vain sen todennetun tuotannon verran.”
Toisin kuin mainospuheista voisi päätellä Energiaviraston alkuperätakuu ei varmenna takuun piirissä olevien polttoaineiden hiilineutraaliutta eikä muutenkaan ota kantaa niiden ympäristövaikutuksiin. Tästä lisää Yleisimmät väitteet -sivulla, kohdassa 8.
Mielestämme Oulun Energia toimii markkinoinnissaan vastoin kilpailu- ja kuluttajaviraston ympäristömarkkinointiohjeita, jotka perustuvat mm. kuluttajansuojalain 2 lukuun. Näissä ohjeissa sanotaan muun muassa:
- sellaisiin ympäristövaikutuksiin ei pidä vedota, joista on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia
- Tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävät ominaisuudet pitää kertoa selkeästi ja yksiselitteisesti.
- Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää.
- Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, kannattaa kertoa vain tosiasiat.