Useat bioenergiayhtiöt siistineet mainospuheitaan – osasyynä viherpesuilmoituksemme
29.4.2025
Useat bioenergiayhtiöt ovat viimeisen puolen vuoden sisällä muuttaneet tapojaan markkinoida bioenergiatuotteitaan. Muutokset ovat tapahtuneet sen jälkeen, kun Ei polteta tulevaisuutta -kampanja teki kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen 15 bioenergiayhtiön harhaanjohtavasta markkinoinnista lokakuussa 2024.
Muutokset yhtiöiden markkinoinnissa käyvät ilmi Ei polteta tulevaisuutta -kampanjan 28.4.2025 tekemästä seurantaselvityksestä, jossa kampanja vertaili 15 bioenergiayhtiön markkinointisisältöjä puoli vuotta aiemmin tekemäänsä vastaavaan selvitykseen.
Kampanja teki kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen näiden 15 bioenergiayhtiön harhaanjohtavasta markkinoinnista 21. lokakuuta 2024. Kampanjan mielestä nämä yhtiöt olivat markkinoineet tuotteitaan väittämillä, jotka täyttivät viherpesun määritelmän.
Puoli vuotta myöhemmin, huhtikuun 2025 lopulla kampanja kävi uudelleen läpi näiden 15 yhtiön verkkosivuja, sometilejä ja muita markkinointikanavia selvittääkseen, onko niiden markkinoinnissa tapahtunut muutoksia.
Viherpesua vähensi 7 yhtiötä
Selvityksen 15 yhtiöstä neljä (Inergia, Lahti Energia, Lappeenrannan Energia ja Väre) on kampanjan mielestä skarpannut selvästi eli poistanut markkinointiviestinnästään kaikki tai lähes kaikki sellaiset ympäristöväittämät, jotka olivat antaneet ymmärtää bioenergian olevan jollakin lailla ympäristöystävällinen energiamuoto.
Ainakin kolme yhtiötä (Lahti Energia, Lappeenrannan Energia ja Väre) on poistanut sanan “vihreä” jonkin sähkö- tai kaukolämpöpalvelunsa tuotenimikkeestä.
Kolme yhtiötä (Fortum, Tampereen Energia ja Vaasan Sähkö) on kuluneen kuuden kuukauden aikana poistanut osan tällaisista ympäristöväittämistä, mutta niiden markkinointikanavista löytyi yhä vastaavia väitteitä Ei polteta tulevaisuutta -kampanjan jatkoselvityksessä 28.4.2025.
Kahdeksan yhtiötä ei näytä tehneen huomattavia muutoksia markkinointiinsa.
Kampanjalla ei ole tietoa siitä, missä vaiheessa viherpesuilmoituksemme käsittely on ja aikooko kuluttaja-asiamies ylipäätään käsitellä sen.
Alla yhtiökohtaiset arviomme.