Alva

Jyväskylän kaupungin omistama Alva on markkinoinut puupolttoaineilla tuotettua Vihreää lämpöään muun muassa “hiilidioksidineutraalina”, “päästöttömänä” ja “ekologisena” “arvovalintana kestävän tulevaisuuden puolesta” sekä “ilmastotekona luonnon ja tulevaisuuden puolesta”.

Yhtiön mukaan tämä tuote “pudottaa toimintasi hiilidioksidipäästöt lämmöntuotannon päästöjen osalta nollaan välittömästi, kun tuote on otettu käyttöön”.

Alva on markkinoinut Vihreää lämpöään vastaavilla väittämillä lisäksi ainakin Facebook-mainoksilla ja Keskisuomalaisessa julkaistuilla advertoriaaleilla eli uutisjutuilta näyttävillä lehti-ilmoituksilla.

Kuluttaja-asiamiehen ympäristömarkkinointiohjeissa on useita kohtia, joita Alva ei mielestämme ole noudattanut markkinoinnissaan: 

  • Tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävät ominaisuudet pitää kertoa selkeästi ja yksiselitteisesti.
  • Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää.
  • Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, kannattaa kertoa vain tosiasiat.
  • Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja voi käyttää vasta, kun on todella perusteellisesti selvittänyt tuotteen koko elinkaaren. – – Tällaisia yleisiä väittämiä voi käyttää vain, jos tuote koko elinkaarensa ajan – ”kehdosta hautaan” – kuormittaa ympäristöä olennaisesti vähemmän kuin muut samaan tuoteryhmään kuuluvat tuotteet. Yleisen ympäristöväittämän tueksi pitää löytyä selvitys, joka koskee tuotteen koko elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.
  • Sellaisiin ympäristövaikutuksiin ei pidä vedota, joista on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia.

Alvan väitteet ovat mielestämme monin tavoin ristiriidassa sen kanssa, mitä ilmasto- ja ympäristötutkijat sanovat puun polton ympäristövaikutuksista. Tästä tarkemmin Yleisimmät väitteet -sivulla, erityisesti kohdat 2 ja 3.

Väitteet eivät ole aivan linjassa myöskään sen kanssa, millaista puuta kampanjamme on löytänyt Alvan energiapuuterminaaleista Muuramesta (josta oheinen kuva; lisää kuvia ja tietoja täällä sekä täällä).

Lokakuun alkupuolella pyysimme Alvaa poistamaan harhaanjohtavat markkinointisisällöt. Saimme Alvalta vastauksen, jossa vedottiin mm. Energiaviraston alkuperätakuuseen (ks. Yleisimmät väitteet, kohta 8) ja EU:n uusiutuvan energian direktiiviin, jonka perusteella puu luokitellaan uusiutuvaksi energialähteeksi (Yleisimmät väitteet, kohdat 7 ja 10).

17.10.2024 mennessä yhtiö ei kuitenkaan ollut muokannut markkinointisisältöjään vähemmän harhaanjohtaviksi ja paremmin perustelluiksi.

Vastausviestissään Alva kertoi meille myös investoinneistaan ja tutkimuksistaan, jotka liittyvät polttoon perustumattomaan teknologiaan. Ihan kiva, mutta polttoon perustumattomat tulevaisuudensuunnitelmat eivät millään ole peruste väittää, että nykyiset polttoon perustuvat ratkaisut ”pudottaisivat päästösi nollaan välittömästi”.